Última hora

Balanç al president Puigdemont de la lamentable època que hem passat amb els senyors Jané i Batlle al capdavant d’Interior

Penós. I encara marxen contents per la feina feta

Hem adreçat una carta al president Puigdemont amb la que es podria dir que fem un balanç o resum de què ha estat aquesta època per a nosaltres amb els senyors Jané i Batlle al capdavant d’Interior.

La síntesi per a nosaltres és que amb aquests dos senyors s’ha mantingut la segregació actual vigent de persones amb discapacitat en el decret de segona activitat de mossos, s’ha volgut impedir que es tramiti una proposició de llei de segona activitat adaptada a la Convenció dels drets de les persones amb discapacitat, s’ha manifestat la intenció de presentar un projecte de llei per tal consolidar legalment la segregació i s’ha anat contra els drets de persones amb discapacitat fins i tot interposant recurs contenciós administratiu contra el reglament de segona activitat adaptat a la Convenció de la policia Local de Palafrugell.

Penós. I encara marxen contents per la feina feta? Sembla que en aquest país els drets de les persones amb discapacitat tenen molt poc valor. O potser tenen poc valor només pels policies?

Ara tenim conseller i director nous. Des d’aquí els volem posar al dia dient que tinguin present que hi ha més qüestions a part dels temes polítics i que des de fa massa temps, i cada dia que passa, s’està permetent impunement la discriminació de persones amb discapacitat a la policia d’aquest país.

“Molt honorable President:

Estem passant per una situació bastant lamentable, el grup parlamentari Junts pel Sí ha presentat una esmena a la totalitat a la proposició de llei de segona activitat per la qual fa temps lluitem. Aquesta proposició de llei va ser presentada recentment solament per Ciutadans, a pesar que tots els grups (inclosos els que formen ara Junts pel Sí) van signar un compromís per presentar-la aquesta legislatura.

Es tracta d’una proposició de llei adaptada a la Convenció dels drets de les persones amb discapacitat. El dia 5 de maig de 2016 es va aprovar al Parlament de Catalunya la Moció 28/XI del Parlament de Catalunya, sobre les polítiques socials, que estableix que: “El Parlament de Catalunya insta al Govern a: Adaptar normativament els valors i mandats de la Convenció de l’ONU dels drets de les persones amb discapacitat aprovada a les Nacions Unides el 2006”.

Catalunya porta deu anys sense adaptar les lleis, els principis i mandats de la Convenció Internacional dels drets de les persones amb discapacitat, que va aprovar Nacions Unides l’any 2006. Ara resulta que, a més, la Generalitat ataca normatives que s’adapten.

El pitjor de tot ja no és que si l’esmena a la totalitat prospera es mantingui la segregació actual vigent en el decret de segona activitat de mossos, és fins i tot pitjor perquè la idea del departament d’Interior és carregar-se nostra proposició de llei i immediatament que el Govern presenti el seu projecte de llei. Hi ha cert secretisme sobre el contingut d’aquest projecte, però ja sabem que volen consolidar legalment la segregació creant unes places fora de la segona activitat anomenades “d’auxili policial” exclusivament per a les incapacitats permanents totals (IPTs).

L’objectiu és segregar les persones amb discapacitat que tinguin IPT de la segona activitat (encara que és compatible) a unes places que tindran menys retribucions. Aquesta és la síntesi de la dèria del departament d’Interior: que les IPTs tinguin menys drets i cobrin menys.  I, per descomptat, gens de valorar si amb una absoluta o gran invalidesa es pogués desplegar alguna funció, aquestes persones amb discapacitat seran expulsades al carrer.

Diversa jurisprudència del Tribunal Suprem ha reconegut la compatibilitat entre la segona activitat i la incapacitat permanent total i al propi cos de Bombers de la Generalitat no hi ha cap problema per passar a segona activitat amb una incapacitat permanent total.

També diversa jurisprudència i la pròpia norma actual de la Seguretat Social permet que: “Les pensions vitalícies en cas d’invalidesa absoluta o de gran invalidesa no impediran l’exercici d’aquelles activitats, siguin o no lucratives, compatibles amb l’estat de l’invàlid i que no representin un canvi en la seva incapacitat de treballs a l’efecte de revisió” (Art. 141.2 LGSS).

Tot això ha produït un canvi radical en la consideració laboral del funcionari que hagi estat declarat en situació d’incapacitat permanent absoluta, doncs fins al moment d’aconseguir l’edat de jubilació, aquest reconeixement no impedeix que pugui compatibilitzar un altre treball que sigui adequat.

A la Llei de pressupostos aprovada recentment, quan el departament d’Interior diu que estudiarà les situacions de discapacitats sobrevingudes per “adequar les estructures” dels cossos a aquestes situacions, ho tracta com si fos una cosa a part de la situació de segona activitat.

Senyor President, les estructures dels cossos ja estan adequades a les situacions de discapacitats sobrevingudes amb la SEGONA ACTIVITAT. Els requisits per a poder passar a segona activitat són per edat o per disminució de la capacitat (discapacitat).

Tal com regula l’article 1 de la Convenció dels drets de les persones amb discapacitat, tota persona que hagi passat a segona activitat per motiu de disminució de la capacitat per a complir el servei ordinari, és una persona amb discapacitat.

Per tant, si ja tenim regulada la segona activitat per a les discapacitats sobrevingudes, no hi ha motiu per “adequar les estructures” si no és per impedir que certs graus de discapacitat puguin passar a treballar en aquesta situació en peu d’igualtat i crear per llei altres places amb altres drets més retallats només per a segregar uns graus, i d’altres directament expulsar-los al carrer.

Senyor President, totes les persones amb discapacitat, amb incapacitat permanent o sense, estan emparades pels mateixos drets. Treure directament (sense valorar capacitats pel tribunal mèdic) certes persones de poder passar a segona activitat per motiu d’incapacitat permanent és fer-ho per motiu de discapacitat i, per tant, és discriminatori.

El camí que es vol seguir és un sistema d’APARTHEID i retallada de drets de persones amb discapacitat, la segregació de la segona activitat de les persones amb discapacitat declarades en situació d’incapacitat permanent laboral, encara que sigui totalment compatible, i expulsar-los al carrer o apartar-los a altres places més precàries amb menys retribucions.

És per això que Junts pel Sí ha presentat una esmena a la totalitat a la proposició de llei, perquè, si es guanya, el Govern presentarà després un projecte de llei per consolidar l’APARTHEID de persones amb discapacitat en aquests cossos.

Senyor President, des del 2015 estem implicats en què el Parlament tramiti una proposició de Llei de segona activitat d’aplicació a tots nosaltres i que d’una vegada s’acabin les situacions que estem patint de discriminació i de vulneració del principi d’igualtat que anem denunciant des de mitjans del 2007. També el CERMI, el COCARMI i el Síndic de Greuges han denunciat aquesta situació.

Però el que veiem és que el que és prioritari pel Govern és que les persones amb discapacitat puguin ser segregades o expulsades al carrer sense ni tan sols valorar quines altres funcions podrien fer en segona activitat, de les moltes i molt variades que hi ha als cossos.

En tot aquest temps hem vist clarament el “REBUIG” que el departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya sent perquè la gent amb discapacitat sobrevinguda compatibilitzi la seva situació en aquests cossos amb una feina en segona activitat en igualtat de condicions, quan poden fer-ho perfectament.

Lamentablement, el departament d’Interior prefereix anar contra els drets de persones amb discapacitat i, fins i tot, ha interposat recurs contenciós administratiu contra l’Ajuntament de Palafrugell i, en concret, contra el seu reglament de segona activitat de la policia Local de Palafrugell, demanant al recurs la suspensió de l’execució del reglament com a mesura cautelar.

El Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (COCARMI) i el Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI), principals plataformes de la discapacitat a Catalunya i a Espanya, van celebrar l’aprovació, a Palafrugell, del primer reglament de segona activitat d’un cos policial totalment adaptat a la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat.

El departament d’Interior, per contra, entén que es donen “perjudicis intensos i qualificats, de caràcter irreversible o irreparable” o que afecta negativament “el funcionament normal dels serveis policials”.

És un “perjudici intens i qualificat, de caràcter irreversible o irreparable” que un policia que es quedi en cadira de rodes pugui seguir sent útil treballant en una sala de comunicacions o fent tasques administratives? Això és un perjudici? Que un discapacitat tingui dret a treballar? Això afecta negativament “el funcionament normal dels serveis policials”? O ajuda a que tinguem més policies que estan en perfectes condicions patrullant al carrer en comptes d’estar en oficines?

No és només que un policia s’enfronti al fet tremendament traumàtic en la seva vida de tenir una discapacitat al llarg de la seva vida professional, sinó a més trobar-te el menyspreu i el rebuig descarat al fet que treballi de gent del departament d’Interior o que si treballa no ho faci amb igualtat.

Uns funcionaris que en l’acompliment de les seves funcions assumeixen una penositat i uns riscos que excedeixen dels ordinaris de qualsevol altre funcionari públic d’un cos general, ha de rebre de l’administració seguretat i confiança en el seu futur i el de la seva família, que es respectin els seus drets i la seva dignitat si sofreixen un dany en la seva salut, sigui pel motiu que sigui.

Senyor President, segons les intencions que porta el Govern, abans de voler crear un nou estat potser ja volen començar vulnerant la Convenció dels drets de les persones amb discapacitat amb els Bombers, Mossos i Policies Locals discapacitats. El més fort és que ho faran alhora que estan tramitant una llei contra tot tipus de discriminació.

El nou estat que volen crear estarà basat en polítiques de segregacionisme?

SEPARAR, EXCLOURE I APARTAR A GRUPS tals com certes persones amb discapacitat de la resta de companys que, pel mateix motiu de disminució de la capacitat (discapacitat), passin a segona activitat, amb base principalment a plantejaments de tipus ideològic de persones del departament d’Interior, SÓN POLÍTIQUES DE SEGREGACIONISME.

Ho permetrà?

Separaran, exclouran i apartaran persones de raça negra, dones o d’homosexuals? O només ho volen fer amb persones amb discapacitat? LA DISCAPACITAT TAMBÉ ÉS UN MOTIU DE DISCRIMINACIÓ. Segregar i no tractar amb igualtat a persones amb discapacitat depenent del grau és discriminació.

Vostè ha dit que en un nou estat no permetrà cap tipus de discriminació, comenci ara posant fi a la segregació i discriminació a persones amb discapacitat a les policies de Catalunya. Comenci ara aturant projectes de llei segregacionistes del departament d’Interior. Comenci ara fent respectar ara la Convenció dels drets de les persones amb discapacitat amb la seva policia.”

Anuncis
About AILMED (437 Articles)
L'Associació per la Integració Laboral - Mossos d'Esquadra amb Discapacitats (AILMED), defensa la integració laboral amb igualtat i sense discriminació dels mossos/es d'esquadra que tinguin una discapacitat sobrevinguda perquè puguin realitzar altres funcions en segones activitats dintre del cos.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: